Oplossingslancering
Na vier maanden onderzoek, interviews, expertsessies en brainstormen, was het op dinsdag 14 december zover: de (online) Oplossingslancering van de Nationale DenkTank 2021, waarbij de deelnemers de uitkomsten presenteerden voor een betere kwaliteit van het onderwijs in Nederland.
De Nationale DenkTank 2021 heeft zich gebogen over de onderzoeksvraag: “Hoe dragen we bij aan een duurzame verbetering van de kwaliteit van en de kansengelijkheid binnen het primair en voortgezet onderwijs?”
Tijdens de Oplossingslancering werd je door niemand minder dan Milouska Meulens als dagvoorzitter verwelkomd, met als sidekick onze eigen deelnemer Manon Peek. Het rapport ‘Op zoek naar Onderwijsheid’ werd op dinsdag 14 december digitaal uitgereikt aan Inge Vossenaar (ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Toerisme, Gemeente Rotterdam), Tony van der Linden (Domeindirecteur Onderwijs en Jeugd, BMC) en Gijs Krimp (CCO, The Learning Network). Honderden vertegenwoordigers vanuit onderwijsveld, overheid, wetenschap, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven waren daar digitaal bij aanwezig.
De Oplossingslancering is terug te kijken via YouTube.
Pers
Voor vragen, beeldmateriaal, verzoeken voor interviews kunt u contact opnemen via:
info@nationale-denktank.nl of 020 244 0168.
Persberichten
Twintig jonge denkers zetten zich in voor onderwijs in Nederland
AMSTERDAM – Op 16 augustus is de Nationale DenkTank 2021 officieel van start gegaan. Twintig jonge denkers met diverse (studie)achtergronden doen vier maanden onderzoek naar de teruglopende kwaliteit van het (primair en voortgezet) onderwijs in Nederland, en bedenken hier concrete en impactvolle oplossingen voor. Met behulp van experts, professionals, ervaringsdeskundigen en partners zetten zij zich in om het onderwijs vooruit te helpen.
Eindrapport
Het rapport ‘Op zoek naar Onderwijsheid’ werd op dinsdag 14 december digitaal uitgereikt aan Inge Vossenaar (ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Toerisme, Gemeente Rotterdam), Tony van der Linden (Domeindirecteur Onderwijs en Jeugd, BMC) en Gijs Krimp (CCO, The Learning Network). Honderden vertegenwoordigers vanuit onderwijsveld, overheid, wetenschap, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven waren daar digitaal bij aanwezig.
De onderzoeksvraag en de resultaten uit de analysefase vormen de basis voor de zes oplossingen die in het eindrapport staan. Met elke oplossing wil de Nationale DenkTank 2021 bijdragen aan een betere kwaliteit van onderwijs in Nederland.
- Bekijk de zes oplossingen van de Nationale DenkTank 2021
- Bekijk de analyses van de Nationale DenkTank 2021
- Bekijk de Oplossingslancering van de Nationale DenkTank 2021
Bij alle oplossingen geldt dat het verbeteren van onderwijs alleen kan plaatsvinden als alle betrokken partijen zich hiervoor inzetten. De Nationale DenkTank 2021 richt zich daarom tot onderwijsinstellingen, schoolbestuurders, schoolleiders, leerkrachten, het bedrijfsleven, de wetenschap, de overheid, opiniemakers, journalisten, maatschappelijke organisaties, fondsen en andere belanghebbenden.
We willen de inhoud van het rapport voor iedereen toegankelijk maken. Alle teksten uit het rapport zijn terug te vinden op deze website. Mocht u gebruik maken van een schermlezer en tegen problemen aanlopen, laat het ons dan alstublieft weten door te bellen op 020 244 0168 of door een mail te sturen naar info@nationale-denktank.nl.
Over de Nationale DenkTank
Stichting de Nationale DenkTank gelooft in de frisse blik van jonge denkers. Met een onafhankelijke blik, gedegen analyses en innovatieve ideeën helpt zij de Nederlandse maatschappij vooruit. Daartoe organiseert de Stichting sinds 2006 jaarlijks een Nationale DenkTank. Samen zetten twintig jonge academici, masterstudenten, hbo’ers, recent afgestudeerden en PhD’ers met diverse (studie)achtergronden vier maanden hun tanden in een taai maatschappelijk vraagstuk, dat zij van concrete en impactvolle oplossingen voorzien. Het doel van de Nationale DenkTank is niet alleen het uitvoeren van analyses en het aandragen van adviezen en oplossingen, maar vooral ook om deze adviezen en oplossingen daadwerkelijk geïmplementeerd te krijgen. Van de Nationale DenkTank wordt verwacht dat zij de grenzen tussen theoretische modellen en praktische voorstellen overbrugt en vertaalt in maatschappelijke oplossingen en vice versa. Tegelijkertijd bouwt de Nationale DenkTank aan een stevig netwerk van alumni (inmiddels ruim 300) en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang.
Dit jaar buigt de Nationale DenkTank zich over het vraagstuk: 'Hoe dragen we bij aan een duurzame verbetering van de kwaliteit van en de kansengelijkheid binnen het primair en voortgezet onderwijs?'. Naast de twintig deelnemers betrekt de NDT ook een groep Expertdeelnemers.
Meer informatie over de Nationale DenkTank en resultaten van eerdere jaren zijn te vinden op www.nationale-denktank.nl.
Visie
Visie voor het Nederlandse onderwijs
De Nationale DenkTank 2021 werkt vanuit een visie voor een onderwijssysteem dat kwaliteit en gelijke kansen biedt.
Na ons vier maanden op dit thema te hebben gestort, merkten we dat er in het onderwijs veel mensen zijn met inspirerende visies, maar dat deze visies moeilijk zijn te verwezenlijken door een gebrek aan centraal geformuleerde doelen. Daarom hebben wij als DenkTank een voorbeeld genomen aan de Sustainable Development Goals waarmee de Verenigde Naties ideeën bundelde om krachtiger het doel van een duurzamere wereld te bereiken. Op vergelijkbare wijze hebben wij 7 Onderwijs Ontwikkel Doelen (OOD) opgesteld, om te komen tot verbetering van de toegankelijkheid en kwaliteit van het onderwijs in Nederland.
Leerlingen beschikken over de kernvaardigheden om te kunnen participeren in de maatschappij | Wanneer leerlingen het Nederlandse onderwijssysteem doorlopen hebben, bezitten ze de capaciteiten om eigenaarschap te verkrijgen over hun leven. Ze kunnen goed met de overheid en mensen om hun heen communiceren en volwaardig deelnemen aan de maatschappij.
Iedere school biedt prestigieus onderwijs aan waarbij elke leerling zich optimaal ontplooit | Het onderwijs sluit aan bij de behoeftes van een kind. Extra hulp om een leerling te ondersteunen met individuele uitdagingen is toegankelijk en voor iedereen. Schaduwonderwijs is overbodig.
Er is gelijkwaardige maatschappelijke waardering van alle onderwijsrichtingen | Theoretisch en praktisch onderwijs worden gelijk gewaardeerd. Kennis en kunde gaan hand in hand.
Onderwijsprofessional is een gevierd beroep | Leerkrachten, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals worden gewaardeerd, gerespecteerd en hebben aanzien in de maatschappij. Werken in het onderwijs wordt gezien als waardevol. Er is sprake van een gezonde balans tussen vraag en aanbod van onderwijsprofessionals.
Er heerst een cultuur van samenwerking tussen scholen | Het is de norm dat scholen bij elkaar kijken hoe zij uitdagingen aanpakken, en er wordt actief samengewerkt op en tussen scholen. Scholen voelen geen prikkel om te concurreren op aantal leerlingen, maar werken samen aan beter onderwijs in de regio.
Onderwijs verbindt een diverse leerlingpopulatie | Op school ontmoet, werk en speel je samen met leerlingen van verschillende afkomst, met diverse overtuigingen en uit alle milieus, representatief voor jouw regio.
Het Nederlandse onderwijs is innovatief en internationaal toonaangevend | Nederland staat aan de top van de wereld als het gaat om de onderwijskwaliteit. Het onderwijs maakt gebruikt van recente wetenschappelijke ontwikkelingen en technische innovaties. Het is een schoolvoorbeeld van hoe je een onderwijssysteem moet inrichten.
Aanleiding en onderzoeksvraag NDT’21
Het gaat niet goed met het basis- en voortgezet onderwijs. Al twintig jaar nemen de schoolprestaties van Nederlandse kinderen af. Door een continu dalende kwaliteit blijft het Nederlands onderwijs steeds verder achter bij andere landen. Waren we in 2006 nog nummer vier van de OESO-landen, inmiddels zijn we afgezakt naar plaats zestien. In 2021 verliet één op de vier kinderen in Nederland de basisschool laaggeletterd. Bovendien is het onderwijs niet de grote gelijkmaker die het zou moeten zijn. De kwaliteitsverschillen tussen scholen nemen toe, wat kansenongelijkheid veroorzaakt. Die ongelijkheid wordt nog eens vergroot doordat schaduwonderwijs (dure private bijscholing) een miljoenenindustrie is geworden. Ook de coronacrisis draagt verder bij aan ongelijkheid: op het vmbo hebben leerlingen bijna een jaar achterstand opgelopen door schoolsluitingen, terwijl vwo-leerlingen slechts enkele weken achterstand opliepen.
De Nationale DenkTank 2021 wil helpen het tij te keren! Twintig jonge academici, masterstudenten, hbo’ers, recent afgestudeerden en PhD’ers met diverse (studie)achtergronden doen van augustus tot en met december 2021 onderzoek naar dit actuele vraagstuk, en bedenken hier concrete en impactvolle oplossingen voor. Met behulp van experts, professionals, ervaringsdeskundigen en partners zetten zij zich in om het onderwijs vooruit te helpen. We zijn dit jaar aan de slag gegaan met de volgende hoofdvraag:
Hoe verbeteren we de toegankelijkheid en kwaliteit van het primair en voortgezet onderwijs?
We hebben ons gefocust op vier deelonderwerpen:
- Professionele cultuur binnen ecosysteem school: Hoe kunnen schoolbesturen de professionele cultuur binnen de school bevorderen zodat leraren en leerlingen zich maximaal kunnen ontplooien?
- Waardering beroep leraar: Hoe versterken we de positie van de leraar op een duurzame manier zodat het primaire beroep
beoefend blijft, met name waar de nood het hoogst is? - Kennisuitwisseling en innovatie: Hoe kunnen scholen en besturen beschikbare kennisbronnen en beschikbare middelen
effectief inzetten om het kwaliteitsverschil tussen scholen te verkleinen? - Doorontwikkeling onderwijssysteem: Hoe kunnen aanpassingen in het onderwijssysteem ervoor zorgen dat noodzakelijke verandering duurzaam plaatsvindt?
Hiervoor spraken we met meer dan vierhonderd experts binnen het onderwijs: van leerling tot minister, en van individuele scholen tot OCW. We liepen mee met leraren en besturen, en zijn zelf weer terug naar school gegaan.
Uit onze analyses (www.ndt21.nl/analyse) volgde een lijst met problemen in het onderwijs waar we als Nationale DenkTank een verschil kunnen maken. Hier benoemen we onder andere het lerarentekort, een gebrek aan kennisdeling tussen scholen, kansenongelijkheid en te lage normen van de inspectie. Op basis van deze lijst zijn we tot 6 oplossingen gekomen.
De Nationale DenkTank 2021 wil onderwijs het respect geven dat het verdient, omdat onderwijs de basis is van een vreedzame, welvarende samenleving. Wij streven naar een toekomst waarin Nederland onderwijs van wereldklasse aanbiedt met kansen voor ieder kind.
Dankwoord
Het onderwijs verbeteren doe je niet alleen. Wij deelnemers van de Nationale DenkTank 2021 zijn bijzonder dankbaar voor de hulp die we hebben mogen ontvangen van alle geïnterviewde leraren, schoolleiders, bestuurders, experts en beleidsmakers. We willen verder onze dank uitspreken naar het bureau, bestuur en de alumni, zonder wie deze DenkTank niet mogelijk was geweest. Ook niet zonder Dion Hagenaar en Julie Hooft Graafland die ons hebben begeleid. Ten slotte bedanken we van harte de themapartners en structurele partners met wie we samenwerkten. Zij stimuleerden en ondersteunden ons in de zoektocht naar realistische oplossingen voor het onderwijs in Nederland.